נהגים חדשים וצעירים

נהגים חדשים וצעירים

החוק בישראל מחמיר עם נהגים חדשים ונהגים צעירים משתי סיבות מרכזיות. ראשית, נהגים צעירים וחדשים מבצעים יותר עבירות תנועה מנהגים ותיקים ובוגרים, ועל כן המחוקק ראה לנכון "לחנך" אותם באמצעות חקיקה מכאן וענישה/הרתעה מכאן. שנית, המעורבות של נהגים אלה בתאונות דרכים גבוהה משמעותית משיעורם באוכלוסיית הנהגים, והחקיקה המוגברת נועדה להגן עליהם ועל המשתמשים בדרך. שנאמר:

"מדיניות הענישה הנהוגה מחייבת השתת עונש משמעותי, אשר ייתן ביטוי לחשיבות הערך החברתי, לרבות חינוך לנהיגה נכונה וכיבוד הנוסעים והמשתמשים בדרך, בדגש על נהגים צעירים ונהגים חדשים" (ת"פ 47661-07-12, ההדגשות לא במקור).

מיהו נהג צעיר ומיהו נהג חדש?

המושגים "נהג צעיר" ו"נהג חדש" אינם היינו הך. פקודת התעבורה לא עוסקת למעשה ב"נהג צעיר" בלבד אלא בנהגים צעירים שהינם גם נהגים חדשים (כלומר, נהג חדש צעיר). על פי הפקודה, כל נהג מוגדר כנהג חדש במהלך השנתיים הראשונות מעת הוצאת רישיון הנהיגה. נהג חדש צעיר הוא נהג חדש מתחת לגיל 24 כאשר קיימות גם הגבלות על נהגים צעירים חדשים מתחת לגיל 21 כמו בנושא של מספר הנוסעים ברכב.

מה המשמעות של נהג חדש ונהג צעיר חדש?

ישנם חוקים ותקנות אשר חלים באופן ספציפי על נהגים חדשים ונהגים צעירים חדשים. למשל, נוכחות נהג מלווה, הגבלה לגבי מספר הנוסעים שהנהג רשאי להסיע ברכבו, החמרה לגבי ענישה בגין ביצוע עבירות מסוימות (כמו נהיגה בשכרות או עבירות המנויות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה), חיוב נסיעה עם שלט "נהג חדש" לנהגים חדשים ועוד.

העבירות המנויות בתוספת השלישית הן:

  • נהיגת בלתי מורשה – עבירה לפי סעיף 10 לפקודת התעבורה.
  • שימוש ברכב לביצוע עבירות עוון או פשע, או שימוש ברכב לביצוע עבירת מין – עבירות לפי סעיפים 43 ו-44 לפקודת התעבורה.
  • אי עצירה לפני מסילת ברגל או נהיגת אוטובוס במפגש מסילת ברזל – עבירות לפי סעיף 65 לפקודת התעבורה ותקנה 57 לתקנות התעבורה.
  • אי ציות לרמזור או אי ציות לתמרור מתן זכות קדימה – עבירה לפי תקנה 22(א) לתקנות התעבורה.
  • נהיגה תחת השפעת סמים או נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים – עבירות לפי תקנה 26(2) לתקנות התעבורה.
  • ביצוע עקיפה אסורה – עבירה לפי תקנה 47 לתקנות התעבורה.
  • נהיגה במהירות מופרזת – עבירה לפי תקנה 54 לתקנות התעבורה.
  • מעורבות בתאונת דרכים ללא מסירת פרטים ו/או ללא הגשת עזרה ו/או עזיבת מקום התאונה – תקנה 144 לתקנות התעבורה.
  • ביצוע עבירה אשר גרמה לתאונת דרכים בה נחבל אדם – סעיף 3 לתוספת השלישית לפקודת התעבורה.
  • ביצוע עבירה על ידי נהג חדש שהביאה להרשעה אשר כללה פסילת רישיון לשלושה חודשים לפחות – סעיף 4 לתוספת השלישית לפקודת התעבורה.

ההשלכות לגבי נהגים חדשים או נהגים חדשים צעירים בביצוע עבירות

גם פקודת התעבורה ותקנותיה וגם בתי המשפט לתעבורה נוטים להחמיר עם נהגים חדשים ו/או נהגים חדשים צעירים. לצד סיכוי גבוה יותר להרשעה וגזר דין משמעותי בגינה, ישנן עבירות מסוימות שיכולות להביא לחיובו של הנהג הצעיר והחדש לבצע פעם נוספת מבחני תיאוריה, מבחן מעשי (טסט) או בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד). ביצוע עבירות עלול גם להביא להארכת תקופת "נהג חדש" מעבר לשנתיים.

יתרה מזו, נהגים צעירים ונהגים חדשים אינם רק חסרי ניסיון כלפי חוקי הכביש, אלא גם מול גורמי האכיפה. כך נוצרים מצבים לא נעימים שבהם אפילו סיטואציה "פשוטה לפתרון" עלולה להתפתח לכדי כדור שלג שסופו הנהג החדש/ צעיר יאבד את רישיונו.

כאשר מדובר על עבירות תנועה חמורות, ובפרט תאונות דרכים עם נפגעים, הדברים נאמרים ביתר שאת. כמו כן, נהגים צעירים ונהגים חדשים אינם תמיד מודעים לזכויותיהם ולאפשרויות העומדות לפניהם בתיק התעבורה.

ייצוג משפטי בעבירות תעבורה של נהגים חדשים ונהגים צעירים

משרד עורכי דין משה סער מתמחה בדיני תעבורה ומאחוריו ניסיון רב בסיוע לנהגים חדשים וצעירים, אנו מכירים היטב את סעיפי החוק המחייבים ענישה נוספת של מבחן תיאוריה או טסט  נוסף .

עו"ד משה סער, מייסד המשרד, שירת לפני פתיחת המשרד כ-25 שנה במשטרת התנועה. במסגרת תפקידיו השונים במשטרה, עו"ד סער עמד מול נהגים חדשים וצעירים רבים.

עו"ד סער כיהן בין היתר כמדריך בבית הספר לשוטרי ומתנדבי התנועה והדריך מתוקף תפקידו הנ"ל אלפי שוטרים ומתנדבים לגבי אכיפה, התנהלות מול נהגים, איסוף ראיות והמלצות להגשת כתבי אישום. משרדנו זמין לטובתכם למתן ייעוץ משפטי וייצוג בתיקי תעבורה הנוגעים לנהגים חדשים וצעירים.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן